میم صاد آنلاین

ناامید نشویم؟

آیا شورای نگهبان می‌تواند ترفند «رای سلبی» و حذف «یزدی، جنتی و مصباح» را نقش بر آب کند؟ پس از رد صلاحیت گسترده نامزدهای حامی دولت در دو انتخابات پیش‌ رو، گروهی از فعالان سیاسی پیشنهاد کرده‌اند با رای دادن به فهرستی از نامزدهای اعلام شده توسط گروه‌های حامی دولت، از ورود آقایان محمد تقی مصباح یزدی، محمد یزدی و احمد جنتی به مجلس خبرگان جلوگیری شود. این ترفند اگر چه روی کاغذ کاملا عملی است اما تجربه انتخابات‌ گذشته نشان می‌دهد که در محاسبه احتمال توفیق آن،‌ تنها نمی‌توان به محاسبات ریاضی اتکا کرد و محاسبات سیاسی را نادیده گرفت.

اصلاح‌طلبان در سال ۷۸ مدعی شدند شورای نگهبان با ابطال هدفمند آرای ۷۰۰ هزار نفر از مردم تهران، بخشی از نتیجه انتخابات مجلس ششم را تغییر داده است و در نتیجه غلامعلی حداد عادل را به جای علیرضا رجایی به مجلس فرستاده است. اگر این ادعا درست باشد، آیا شورای نگهبانی که برای وارد کردن غلامعلی حداد عادل به مجلس،‌ حدود ۷۰۰ هزار رای را باطل می‌کند، صحت انتخاباتی را که جنتی، یزدی و مصباح بازنده آن شوند، بی چون و چرا می‌پذیرد؟

روایت مصطفی تاجزاده را از ماجرای ابطال یک چهارم آرای تهران در زیر بخوانید:

«انتخابات مجلس ششم در ۲۹ بهمن ۷۸ در سراسر کشور، به ویژه در تهران با آرامش و سلامت کامل برگزار شد. هیأت نظارت بر انتخابات تهران منصوب شورای نگهبان، صحت انتخابات تهران را تأیید کرد. با وجود این شورای نگهبان درخواست کرد یک سوم صندوق‌های آرا بازشماری شود. این صندوق‌ها در اختیار نمایندگان آن شورا قرار گرفت. بازشماری برگه‌های ۵۳۴ صندوق، نتیجه آرا را تغییر نداد جز آن که اندکی از آرای نفر سی‌ام کاسته شد. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات با عضویت آقای جنتی، ضمن درخواست توقف شمارش آرا، صحت انتخابات تهران را رسماً تأیید کرد. هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران نیز یک بار دیگر صحت انتخابات را کتباً اعلام کرد.

به نظر می‌رسید موضوع بازشماری آرا خاتمه یافته است. به خصوص که آیت‌الله جنتی پس از تأیید انتخابات تهران، عازم حج شد. با وجود این شورای نگهبان پس از چهل روز مجدداً خواستار بازشماری آرا شد. حدود ۵۰۰ صندوق دیگر توسط نمایندگان شورای نگهبان در فروردین ۷۹ بازشماری شد. نتیجه با حداکثر ۱/۵ درصد خطای شمارش که به ضرر برخی از نماینده‌های انتخاب شده بود، مانند شمارش اولیه و بازشماری اسفند ۷۸ بود. رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران با ارسال گزارش مکتوبی به شورای نگهبان، ضمن اشاره به برخی مشکلات جزئی در شمارش آرا، برای سومین بار صحت انتخابات تهران را تأیید کرد.

آقای جنتی بدون توجه به نتایج سه بار شمارش آرا، هفتاد روز پس از انجام انتخابات با تغییر منصوبان خود در دو هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان و استان تهران، سه فرد جدید را که در برگزاری انتخابات تهران مسؤولیت نداشتند، مأمور بازشماری آرا کرد!

این هیأت مجدداً آرای ۳۵۰ صندوق را بازشماری کرد، اما پیشنهاد ابطال ۵۳۴ صندوق را از ۱۳۰۰ صندوقی که تا آن زمان در سه مرحله بازشماری شده بود، به دبیر شورای نگهبان ارائه کرد! براساس آن گزارش، حدود ۷۰۰ هزار رأی شهروندان تهرانی غیرقانونی اعلام و آرای آن باطل شد. این تصمیم نتیجه انتخابات را تغییر داد و آقای حداد عادل به جای آقای علیرضا رجایی به مجلس راه یافت.»

از فیسبوک مهدی پرپنجی
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان