میم صاد آنلاین

دانکرک؛ فیلمی در ژانر دفاع مقدس

دیشب بعد از کلی تعریف و تمجید از فیلم دانکرک، آخرین ساخته استاد کریستوفر نولان، این فیلم رو در آرامش دیدیم؛ من که اصلا دوستش نداشتم. به نظرم در حد فیلم‌های دفاع مقدسِ ساختِ داخل، فیلمی سفارشی و معمولی بود که تنها بخشِ حضورِ نولان رو می‌شد در روایت موازی سه‌گانه زمین، دریا و آسمان دید که اون هم به شکل ایده‌آلی اتفاق نیفتاده بود.

اگر ندیدید، هیچ چیزی از دست ندادید؛ احتمال مثلِ جایزه گرفتن‌های فیلم‌های دفاع مقدس در فجر، این فیلم اسکار هم بگیره؛ اما بعد از گرفتن اسکار هم نبینیدش! #ضدپیشنهاد
دوشنبه ۴ دی ۹۶ , ۱۰:۵۸ مریــــ ـــــم
خب پس واجب شد ببینمش
بعله
چندوقت پیش برای خوارزمی امسال بهم ماموریتی دادن که از لوازمش بررسی نوبل،انجمن سلطنتی،المصطفی،دیراک،هول وک و اینا بود.اونجا به طور واضحی بنظر میاد که غالب کار جهان غیراسلامی تو چندسال اخیر به مفهوم،کار کرد و انواع زمان بسته ن.(به جوایز نوبل امسال که از ادبیات تا پزشکی خیلی زمان درشون مطرح بود نگاه کنین مثلا یا دیراک پارسال رو که یه صهیونیست کار درست به نام زیبرگ برد.)وقتی دانکرک رو دیدم بیشتر درگیر گنگی تاریخ تو نبرد دانکرک شدم ولی بعدتر متوجه این شدم که اصلا مساله ش احتمالا چیزی جز زمان،تلاقی زمان و اینا نیس.غربیا گویا خیلی درگیر زمان شدن.از نظر من(عامی)هک سو ریج مل گیبسون صحنه های جنگیش بهتر بود به علاوه خب اونجا ما با یک دختر لوند پرستار هم مواجه بودیم مضافا داستان فراتر از جنگ بود و شاید بگیم اون خیلی بهتر بود ولی واقعا اگر بخوام دانکرک رو از دریچه ی مساله ی روز غرب،مساله ی زمان بررسی کنم بنظرم این فیلم خیلی فیلم عجیبی بود.پرداختش هم انقدری که شما میگین بد نیس و بنظر سینما زبان کاملی برای بیان این چیزا نیس وگرنه فیلم ساز کاز خودش رو کرد.
ای کاش کمی مناط و ملاک قرار گرفتن یه فیلم در ژانر دفاع مقدس و اساسا ژانر دفاع مقدس رو(اگر احتمالا بهش قائلین.)تعریف کنین.سیدنالشهید(ره)تو کتابا و سوره یه چیزایی فرمودن ولی واقعا گنگ بنظر میاد.
من هم کامل متوجه دغدغه آقای نولان در مورد زمان شدم؛ اوکی... روایت موازی یک ماه، یک هفته و یک ساعت از زمین، دریا و آسمان رو دیدیم؛ خیلی هم ایده ی درخشانی بود. اما در پیرنگ ماجرا، چیزی که اذیتم کرد، گل درشت بودنِ نمایش رنج سربازان و ایجاد تلخیِ کاذب در فیلم بود.
از این جهت میگم ژانر دفاع مقدس، که انگار به کارگردان سفارش داده بودن در مورد رنج سربازان مانده در دانکرک برامون فیلم بساز؛ اون هم مجبور بوده. خواسته تفاوت ایجاد کنه و مقوله زمان رو به فیلم وارد کرده... در حالی که مفهوم زمان در فیلم بین ستاره ای خیلی جذاب تر و متفاوت تر مطرح شده بود.
امسالNetflixهم یه ۳ریال به نامDarkساخت که اون هم مساله ش زمان و ایناس‌.اون رو هم ببینین.گویا مساله ی زمان چندان برای غربیا قابل حل نیس.
مسئله زمان جذابه؛ وقتی علم اونقدر پیشرفت کرده که بشه با سرعت، زمان رو کم و زیاد کرد؛ جذاب تر هم میشه. ممنون از معرفی این سریال؛ حتما می بینم
"دفاع مقدسی"
دقیقن چیزی که در حین دیدنش به دوستم گفتم و "مخاطبش ما نبودیم" هم در پایان بهش گفتم
دفاع مقدسی ها که فاخرهای نام اشنا هم کم ندارن رو دوست ندارم
من هم! کاملا باهات موافقم
جمعه ۱۵ دی ۹۶ , ۰۱:۲۵ محمدرضا عاشوری
من ندیدم ولی خیلی بد تعریف میکنن ازش :/
انتظارها خیلی از نولان زیاده...
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان