میم صاد آنلاین

چرا کتاب ایرانی نمی‌خریم و نمی‌خوانیم؟!

رضی هیرمندی در گفتگو با ایسنا: من سال ۵۴ که جمعیت ایران حدود ۳۰ میلیون بود، با انتشارات امیرکبیر قراردادی داشتم. آن زمان به عنوان یک مترجم تازه‌کار که دومین کتابم را به آن‌ها داده بودم، تیراژش ۲۰۰۰ نسخه بود. اما حالا بعد از حدود ۴۰ سال کار ترجمه و افزایش سه‌برابری جمعیت کشور، تیراژ کتابم ۱۵۰۰ نسخه است. چه اتفاقی برای ما افتاده است که با وجود افزایش جمعیت و افزایش تعداد تحصیل‌کردگان، تیراژ کتاب‌های‌مان این‌قدر پایین است؟ تیراژ برخی کتاب‌ها زیر ۱۰۰۰ نسخه است. شما می‌خواهید در مقابل تیراژ ۱۰۰۰‌تایی ما، مخاطبان جذب کتابی که در دنیا تیراژ چندده میلیونی دارد و دامنه‌های تبلیغش همه‌جا را پر کرده‌ است، نشوند؟
شاید بگیم به خاطر رشد سایر رسانه ها بوده
ولی جالبه که خارجیا وضعیت کتابشون این جوری نشده انگار
آره اونجا مثل ما نشدن اما ما کلاً کتاب کاغذی رو داریم با یک شیب ملایم از سبد خریدمون حذف می کنیم.
به شخصه حوصله مرثیه سرایی اکثر نویسنده‌های جدیدو ندارم. قلمشون جذاب نیست، دیالوگ مینویسن و با کلمات بازی میکنن و پرداختشون تکراریه.
اونقدر بد داریم که خوبا بین‌شون گم میشن.
در تأیید گفتۀ دوست ارجمندی که با نام «کازی وه» نظرشان را ارسال کرده اند باید بگم که بله! قلم اکثر نویسنده های جدید جذاب نیست و نوآوری در آثارشان کمتر به چشم می خوره، ولی استثناهای مهمی هم خوشبختانه دیده می شوند. امسال رمان «زمستان مومی» را تقریباً با اکراه و توی رودربایستی خریدم، ولی تا به حال سه بار آن را خوندم، و هنوز برایم جذابه. نثر پولادین، پیرنگ جذاب، و تکنیک فوق العاده اش شگفتزده ام کرده. اصلاً قصدم بازارگرمی نیست، قوم و خویش نویسنده اش هم نیستم. فقط امتحانش کنید. به رمان فارسی امیدوارتر می شوید. با سپاس از جناب صالح پور برای این سایت عالی
:) آره منم معتقدم کارِ خوب کم نداریم اما توی تبلیغات و معرفی آثار خوب مشکل داریم.
ممنون از پیشنهادتون.
من این کامنت رو فقط میذارم تا اعلام کنم هر کس پول حروم کنه و اثری از آثار آرمان آرین خریداری کنه، از ما نیست و به دروازه های شهر نزدیک شه با تیرکمون می زنیمش. این از من.
آرمان آرین کی هست اصلا؟!
سلام به همه دوستان و با تشکر از آقای صالح پور. خانم ترمه در مطلبشون درباره رمان "زمستان مومی" نوشته بودن. به توصیه شون عمل کردم و رفتم رمان رو خریدم. البته مجبور شدم با ناشرش، انتشارات روزنه تماس بگیرم چون  نسخه های کتاب توی چند تا کتابفروشی که رفتم تموم شده بود و مجبور شدم برم از خود ناشر بگیرم (البته تخفیف هم گرفتم!). خلاصه کتاب را نتونسنم زمین بذارم. هر چی بگم کم گفتم. خیلی خوب بود. آخیش! بالاخره بعد از سالها! ممنون از خانم ترمه برای معرفی شون.
چه خوب! :)
سلام و عرض احترام به آقای صالح پور گرامی و سایر کاربران محترم. داستان سرانه ی پایین مطالعه در کشورمان از فرط تکرار دیگر حوصله سر بر شده است. متأسفانه همان طور که بزرگواران گفتند اوضاع قصه نویسی و رمان در این میان بسیار ناخوش است: داستان های بی سروته با مضامین تکراری و کلیشه ای، عاشقانه های خیانت زده، و... اماهمان طور که دو نفر از کاربران در بالا نوشته اند استثناهای فوق العاده ای هم خوشبختانه هست. رمان «زمستان مومی» نوشته آقای صالح طباطبایی یکی از بهترین این نمونه های شاخص است. این رمان را خوشبختانه من هم خوانده ام و بسیار بسیار از آن لذت بردم. کتابخوان باشید و چنین بمانید
:)
سلام. این روزها که از ترس کرونا خودمو توی خونه حبس کرده ام فرصت خوبیه برای کتاب خوندن. یه پیشنهاد خوب بدین. این زمستان مومی را که گفتین از فیدیبو گرفتم. آره خیلی خوب بود. یه پیشنهاد دیگه؟ منتظرم. ممنون
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان