میم صاد آنلاین

مالیاتِ گناه

امروز توی متمم خوندم که «چند سالی است که دولت انگلیس به خاطر وضع مالیات گناه، سوژه‌ی جالبی برای علاقه‌مندان مباحث فرهنگ و اقتصاد شده؛ مالیات گناه، به معنای وضع مالیات بر رفتارهایی است که به ضرر جامعه هستند. دولت انگلیس این نوع مالیات را به طور خاص و جدی بر روی کیسه‌های پلاستیکی، نوشیدنی‌های قنددار و خودروهای دیزلی وضع کرده تا با این کار، محیط زیست کمتر آلوده شود و مردم هم سالم‌تر زندگی کنند.» فکر کنم توی ایران هم قرار بود سیگار رو گرون‌تر کنن تا پولِ حاصل از این افزایش قیمت، بره به جیب مردمی که صدماتِ ناشی از سیگار کشیدنِ معتادان (بله، از نظر من تمام سیگاری‌ها معتادن؛ اعتیاد که فقط به مواد مخدر نیست، به سیگار هم اعتیاد دارید دیگه!) رو متحمل می‌شن. 

البته من بیشتر موافق اینم که به جای گرون‌تر کردن نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های سالم (مثل تخم شربتی و آبمیوه‌ها و...) شامل تخفیف بشن. یا مشابه اتفاقی که در طرح ترافیک تهران افتاده و طبق قانون جدید، کسانی که معاینه فنی برتر داشته باشن، ورودشون به محدوده طرح ارزون‌تر از سایرین میشه؛ برای وسایل نقلیه‌ای که دودزا هستن و شهر رو آلوده‌تر می‌کنن، بنزین و گازوییل رو گرون‌تر کنیم. به طوری که طرف وقتی پیش خودش حساب‌کتاب می‌کنه، به این نتیجه برسه که با پولِ مابه‌التفاوتِ بنزین/گازوییلِ گرون‌تر شده (که مثلا معادلِ صدهزار تومان در هر ماه یا یک میلیون تومن در هر سال میشه) وسیله‌ی دودزاش رو تعمیر بکنه و به این ترتیب، چرخه‌ی سالم‌سازی شهر از دود و آلودگی اتفاق بیفته.

پی‌نوشت یک: متاسفانه ما سیاست‌های تشویقی/تنبیهی رو به جای مسائل محیط‌زیستی یا سلامتی، صرفاً در حوزه‌های مذهبی/امنیتی/سیاسی استفاده می‌کنیم. توجه‌مون به جای اینکه سر این باشه که نسل جدیدِ با فست‌فود و نوشابه و... چاق/بیمار نشن، همه‌ی تمرکزمون رو توی ماه رمضون برای مقابله با «تظاهر به روزه‌خواری» می‌ذاریم و آخرش هم بدون اینکه حواس‌مون باشه، نسلِ جدید رو علاوه بر بیمارِ جسمی، بیمارِ روانی هم بار میاریم که از دین/مذهب/نماز/روزه منزجر بشن.

پی‌نوشت دو: یه اتفاق خوبِ «فرهنگسازی» که سال گذشته افتاد، نیم‌بها شدن مصرف اینترنت داخلی بود که به پیشنهادِ وزیرِ جوانِ ارتباطات اجرایی شد. روندی که انتظار می‌رفت با رایگان شدن پهنای باندِ مصرفیِ پیام‌رسان‌های داخلی منجر به کوچِ آرامِ مردم از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی بشه اما با یک تصمیمِ عجیبِ قضایی/امنیتی، نه تنها این اتفاق به حاشیه رفت، بلکه به علتِ جاماندنِ پیام‌رسان‌های دولتی-حکومتی از تکنولوژیِ روز، کوچِ بزرگِ تلگرامی هم رخ نداد. ما استادِ به هدر دادن فرصت‌های خوبیم.
سلام
حقیقت های بسیارتلخ
بسیااار...
عالی بود
:)
شنیدم یه اخلاق خوب هم داره. اونم اینه که پولی که از افراد واسه اقامت می گیره باب مالیات ظاهرا، اگه منصرف بشن، بخوان اون کشور رو ترک کنن، بهشون بر می گردونه. 
چه باحال!
مرگ بر هدر ...
ها؟!
یادمه لایحه داده بودن مجلس برای بالا بردن مالیات سیگار که به تبع گرون هم میشد با 99% رای منفی رد شد...... (خیلی حرفه ها ) 
:))
اصلا مرزها رو با این رای جابجا کردیم!
میدونی زندگی  در ایران ژانرش چیه؟
علمی تخیلی.
بعد انقلاب یه مدت کوتاه درام عاشقانه بود....
بعد یهو به خودمون اومدیم دیدیم شده ژانر رزمی و برای یه عده ای وحشت. بعد جنگ و تبعاتش شد تراژدی. الان بیشتر از یه دهه ست شده علمی تخیلی....  باید منتظر ظهور شاهزاده لیا {ویکی} باشیم گویا.... البته خدا رحمتش کنه. روحشو عرض کردم
:)))
ما استاد دادن طرح‌های نو و در کنارش تخریب اون هستیم. همین طرح نیم‌بها حساب کردن اینترنت داخلی مثلاً. تا قبل از اجرای طرح من پونزده گیگ اینترنت ماهیانه رو با قیمت پونزده هزارتومن تهیه می‌کردم. بعد از اجرای طرح، مخابرات برای جبران هزینه‌هاش به جای اینکه همون پونزده گیگ رو ارزونتر محاسبه کنه و به من بفروشه به صورت خودجوش پونزده گیگم رو کرد بیست و پنج گیگ! با مبلغ بیست و دو هزارتومن. که ده گیگش بین‌الملل بود و پونزده گیگ داخلی. نه فقط آزادی دسترسی من به اینترنت محدود شده چون باید مدیریت کنم نحوه استفاده‌ام رو. عملاً  هفت هزارتومن هم ماهیانه دارم اضافه‌تر از قبل پرداخت می‌کنم. طرح‌های دیگه مخابرات هم که وضعیتشون از این هم بدتره. این یکی از ده مثالی بود که می‌شد زد. لااقل تا جایی که سن من قد می‌ده کم نداشتیم از این طرح‌های به ظاهر خوب. که البته در اجرا با عدم نظارت و رسیدگی همراه شده و نتیجه‌ای که حاصل شده صد و هشتاد درجه متفاوت بوده. از هدف‌مند سازی رایانه‌ها بگیریم تا وام‌های زودبازده تا مسکن مهر تا بیمۀ سلامت و ...
دقیقا. همیشه همه چیزهای خوب رو به بدترین شکل ممکن اجرا می کنیم
آقا با عرض معذرت

واسه ویدئوچک چقدر میگیری؟
:)))) شاید باورت نشه؛ هیچی! :D
تازه لو دادن که تلگرام cdn هاشو آورده بوده داخل کشور ولی همچنان از ما ترافیک بین الملل کم می شده.
:-/
ما هیچ ما نگاه
حیف شما نیست که عمرت رو در متمم تلف می کنی جناب میم صاد؟
این یادداشت رو بنظرم بخون حتما
https://virgool.io/@malakuti/متمم-محل-توسعه-مهارتهای-من-نیست-c6yjngik2ap3
سعید فعله گری هم یادت نره
عه چرا؟ مقالات خوبی داره که! تازه دیروز اکانت خریدم :D
استاد دادن طرح های نو... و بعد همون طرح ها کم کم به سمت داغون تر شدن وضع میرن! یاد یه متنی افتادم با عنوان کارخانه های تولید زباله، میگفت مثلا یه طرح خوب بدیم ملت واسه کم شدن دوره سربازی برن زباله های تو طبیعت رو جمع کنن! بعد از یه مدت یه عده ای میرن سازمان های جمع زباله میزنن پول میگیرن زباله جمع میکنن میدن دست سربازها که سربازیشون کم بشه! اینطوری زیاله قیمتش میره بالا و بعد یه کارخونه هایی میان زباله تولید میکنن میفروشن! 
که جریان مقاله نوشتن ها و کارهای علمی دانشجو هامون هم همین شده وضعش! به جای اینکه طرح امتیاز دادن به مقاله و پژوهش باعث پیشرفت علم مون بشه باعث تولید خروارها مقاله و پایان نامه ی بی محتوا و ضعیف، فقط برای گرفتن امتیاز شده... 
بحث طرح های اسلامی سازی شون هم که کاملا به اسلام گریزی منجر میشه که دیگه ....
این مثالِ زباله خیلی خوب بود!
نمی‌دونم مشکل جهانی‌ه یا مشکلِ چهل سال گذشته‌ی ماست یا مشکل ما ایرانی‌هاست یا چی؟! هر چی هست خوب نیست، آدم دلش می‌گیره از وضعیت.
اون جمله آخر رو یه روز تو وبم پست کردم و نوشتم:
من استاد خراب کردن همه چیزهای خوبم. 
البته که این فرصت هدر دادنه روی زندگی ماها هم تاثیر منفی میذاره.
به فرهنگ‌مون تبدیل شده :D
30گار چیز بدی نیس.امام(ره)هم جلوی گرون کردنش رو گرفتن و ما الان از رهبر معظم انقلاب(زیده العزة)انتظار داریم جلوی گرونیش رو بگیرن.
فریادای محیط زیستی رو هم صرفا شلوغ کاری برای پرت کردن حواس مردم میدونم.منظورم شما نیستین که شما هم اتفاقا تحت تاثیر جو رسانه ای قرار دارین.(مساله ی اول زیست محیطی ما الان دقیقا باید جنگ آب با ترکیه با حمایت از کرد های پ ک ک و جنگ آب با افغانستان با حمایت از طالبان و ایناس ولی چون این مساله ها چندان شیک نیستن همه به مسائل شیک میپردازن.
درمورد تعزیر روزه خواری علنی هم ما در سنت اسلامی روایات داریم و ایستادن جلوی روایات حجت تفاوتی در بهترین حالت و دست کم در عمل با بی دینی درش نیس.
فرهنگسازی هم از اون عبارات بی معناس.فرهنگ سازی ینی چی؟!از دهبر انقلاب(زیده العزة)تا مردم کوچه و بازار این عبارت رو تکرار میکنین ولی دقیقا مشخص نمیکنین که اصلا فرهنگ سازی ینی چی و اساسا امکان مساله رو بحث نمیکنین.اعتقاد به فرهنگسازی بنظرم از خرافات جامعه ی ماس.


در مورد سیگار باهات مخالفم، اینکه امام نذاشت گرون شه اصلا ربطی به مضراتش و آسیب‌هاش نداره.
در مورد مسائل زیست محیطی هم که بنیادین باهات مخالفم، اصلا جای بحثی نمی‌مونه
در مود فرهنگسازی هم بهت بگم، همین که تو بعد از رهبرِ انقلاب، از این صفات می‌ذاری و نمی‌دونم چرا، حتما یه معظم هم کنارش میذاری. این یعنی فرهنگسازی! یعنی ذهنت رو محدود کردن به یک سری چیزهایی که از بعضی چیزهای دیگه جا بمونی. که فکر کنی فرهنگسازی یعنی خرافات!
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان