میم صاد آنلاین

#روزنوشت۹۸ – یازدهم اردیبهشت

تلاش می‌کنم از وضعیتِ نمایشگاه کتاب غر نزنم. مثلاً نگم که چرا مصلی؟ چرا بدون پارکینگِ مناسب؟ چرا اینقدر شلخته و درهم برهم؟! چرا سالن‌ها و فضاها، اینقدر پیچیده و دور از هم؟

امروز با محیا رفتیم خرید. سه تا بنِ دانشجویی داشتیم (برای هرکدوم نود تومن پرداخته بودیم و می‌تونستیم صدوپنجاه خرید کنیم. / با تشکر از «فا») که فکر می‌کردیم با نزدیک به نیم میلیون تومن، اونقدر کتاب می‌خریم که برای بردنش تا ماشین، چرخ‌دستی نیاز میشه!

امسال برخلاف همیشه، نه سالن‌های آموزشی و کودک-نوجوان و ملل و... رو رفتیم، و نه حتی راهروهای شبستانِ اصلی که پر از ناشرانِ درجه دو و سه هستن. یه راست رفتیم انتهای شبستان و غرفه‌های ناشران اصلی و مطرح.

تفاوتِ دیگه‌ی نمایشگاه‌گردیِ امسال با سال‌های گذشته، لیستِ نسبتاً منظمی بود که به لطف پیشنهاداتِ کتابی که توی شبکه‌های اجتماعی دیده بودیم، تهیه کرده بودیم. بدون تورقِ حتی یک کتابِ متفرقه، یه‌راست رفتیم سراغ یکی از فروشنده‌های خسته‌ی غرفه‌ها، و اسم کتاب‌های توی لیست رو گفتیم و بلافاصله، صندوق، کشیدنِ کارت و تحویلِ کتاب.

با نیم میلیون، همین چندتا کتاب رو تونستیم بخریم:
#مجوس ِ صدهزار تومانی! #نبرد_منهیتلر که جاش توی کتابخونه‌مون خالی بود. #باب_اسرار که فکر کنم یه جورایی ملتِ عشقِ سال نود و هشت باشه.#حرف_بزن_خاطره خودزندگی‌نامه‌ی ناباکوف. کتابِ جذابِ#هنر_ظریف_بی‌خیالی که نشر کرگدن منتشرش کرده. #سوگ_مادر شاهرخ مسکوب که فهمیدیم اولین کتابِ کتابخونه‌مون از این نویسنده مطرح‌ه.#تاریخ_جهان نوشته ارنست گامبریچ که برای من یه جورایی ادامه‌ی کنجکاویم درباره تاریخ مختصر بشره. #سان_ستآقای کلاوس مودیک که به پیشنهاد محیا خریدیم. #بیرون_در استاد دولت آبادی که 140 صفحه کتابشون 25 هزار تومن بود! مجموعه خاطرات #احمد_زیدآبادی که پارسال خریدیم اما بدون خوندن کادو دادیم، مجبور شدیم دوباره بخریم.#قمارباز که حیف بود نداشته باشیمش!#درد صادق کرمیار که نمی‌دونم چرا خریدیمش. #تهران_56 که از اون چاپ اولی‌های مهمِ امسال بود. و#باغ_وحش_اساطیر احسان رضایی و#دو_کوچه_بالاتر مریم سمیع‌زادگان. به همراه #سفر_قهرمان جوزف کمبل که محیا خرید، احتمالاً یه جورایی درسی‌ه.


پی‌نوشت: بقیه لیست رو در آینده از#فیدیبو و #طاقچه خواهم خرید. گویا مشکل گرونی کاغذ حل نخواهد شد.

طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان