میم صاد آنلاین

#روزنوشت۹۸ – هشتم اردیبهشت

آخرین قسمت ماقبل فینال عصرجدید یکشنبه شب پخش شد. خدا رو شکر این دو سه هفته سرمون شلوغ بود ندیدیمش! محیا به زور توی عید من رو می‌نشوند پای این برنامه و من هر شب، چند تار موی جدید سپید می‌کردم!
چرا این برنامه رو نمی‌پسندم؟
اول اینکه توی دوره و زمونه‌ای که فریادِ نفوذ و تهاجم فرهنگی و غربگرایی و غرب‌زدگی و به طور کلی ترویج سبک زندگی غربی توسط مسئولان فرهنگی مملکت به وضوح شنیده میشه، چطور و با چه متر و معیاری این برنامه مصداق تهاجم فرهنگی نیست و چطور و با چه متر و معیاری هزارویک اتفاق فرهنگیِ دیگه که توسط غیرخودی‌ها انجام میشه، تهاجم فرهنگیه؟
(توضیح: اجرای سندهای جهانی و پذیرش بقیه مواردی که جهان پذیرفته، دلدادگی به غرب‌ه اما وقتی احسان علیخانی گات تلنتِ آمریکایی رو مو به مو کپی می‌کنه، ذوب شدن در غرب نیست؟)

نقد برنامه عصر جدید
دوم اینکه با فرضِ پذیرش اینکه این برنامه ترویج سبک زندگی غربی نیست، کجای این برنامه ایرانیزه شده؟ چه مولفه‌ی ایرانی به این برنامه اضافه شده؟ شما هم مثل من بعد از اجرای قریب به اتفاقِ شرکت کنندگان، به خودتون نمیگین «خب که چی؟» این به اصطلاح استعدادها چه وجه متمایزی دارن و چه تناسبی با فرهنگِ ایرانیِ ما دارن که این برنامه رو از ورژن صرفاً سرگرمی و بدون محتوای جهانیش، به یه اتفاق فرهنگیِ بومی تبدیل می‌کنه؟
سوم اینکه با توجه به تجربه تلخ واسپاری برنامه‌سازی به اسپانسرهای ظاهراً خصوصی در دو سال گذشته و تصدیق این عبارت که «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیره»، چطور استعدادیابی جوانان ایرانی به شرکت پرحاشیه به‌پرداخت ملت سپرده میشه؟ چرا صداوسیما خودش بدون اینکه منت‌دارِ به‌پرداخت‌ملت باشه، پشتیبان مالیِ این برنامه نیست؟
چهارم اینکه برنامه از لحاظ تکنیک‌های برنامه‌سازی اشتباهات فاحشی داره. از دکورِ اشتباه و شلوغ و غیرمتمرکزش گرفته تا نقش بلاتکلیف مجری و سوییچ‌های اغلب اشتباه کارگردان، موقع اجرای گروه‌هایی که تحرک بالا دارن. ایرادات نور و صدا و... هم به قدر کفایت روزهای اول گفته شده و قصد تکرارشون رو ندارم.
و پنجم اینکه داوران نه تنها هیچ جذابیتی به کار اضافه نکردن که از فرطِ اشتباه بودن و نچسب بودن در فضای مجازی چهره شدن! با سه نفر (آریا عظیمی‌نژاد رو حساب نمی‌کنم) که هیچ‌کدوم محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم ندارن، نیمچه پتانسیلِ اتفاقِ فرهنگی بودنِ برنامه هم از بین میره. کاش اگه فصل بعدی در کار ه، داوران بهتری انتخاب بشه.
نظر شما چیه؟ این برنامه رو می‌پسندید؟

به نظرم قضیه مفصل‌تر از این حرفاست. یه بار فرصت شد همو ببینیم و مفصل راجع بهش حرف بزنیم. کلی اطلاعات دارم از درون عصر جدید :)
:) بله بله حتما!
امین حیایی محبوب نیست؟

ضمنا شما اجرای سندهای جهانی رو با یه برنامه تلویزیونی مقایسه میکنید؟
امین حیایی که اصلاْ محبوب نیست... (به نظر من البته)
...
به علاوه اینکه بحث من سیاست یک بام و دو هواست نه مقایسه سند و برنامه.
مرسی عالی بود
:)
مطمئنا اگه برنامه عصر جدید ما رو به سمتی ببره که در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی ما باشه باید یا پخشش متوقف بشه یا به گونه دیگری اجرا بشه
که البته من واقعا اینطور فکر نمیکنم
در تضاد نیست، اما در جهت ترویج سبک زندگی ایرانی هم نیست...
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان