میم صاد آنلاین

یک روایت معتبر از حال و روزِ دیجی‌کالا در ماه‌های اخیر

من هم اون اوایل به دو دلیل مشتری دیجی‌کالا بودم: سرعت در تحویل و امنیت خرید. تقریبا همیشه می‌تونستیم همون روز کالا رو تحویل بگیریم و مطمئن هم باشیم که چیزی امن تر و بهتر از اونی که من تو بازار خواهم خرید تحویل می‌گیرم. این دو مزیت وقتی در کنار ادامه روند تحویل کالا در اون چند روز جهش عظیم دلار دوران احمدی نژاد از هزار به سه هزار تومن قرار گرفت، دیجی‌کالا رو تبدیل کرد به گزینه اصلی تقریبا اکثر ما. اما حالا یک مشکل هست: فروشنده های متفرقه و عدم دقت دیجی‌کالا روی کیفیت جنس و البته زمان های تحویل خیلی طولانی.

مثلا چند روز پیش من یک کابل شبکه کت۶ نسبتا دراز می‌خواستم – در رده ۲۰ یا ۳۰ متر. می تونستم زنگ بزنم به یک فروشنده و بگم همون موقع برام با پیک این رو بفرسته و قیتش رو هم کارت به کارت کنم. اما طبق عادت قدیمی تصمیم گرفتم از دیجی‌کالا بخرم. یه فروشنده کابل ۴۰ متری رو داشت و وارد مرحله سفارش شدم. تعیین روز،‌ نکته منفی اول است. حالا تحویل یک روزه که احتمالا وجود نداره و اگر خیلی خوش شانس باشیم در دو سه روز آینده تحویل می دن. اما اینبار جدول هیچ روزی که من بتونم تحویل بگیرم رو نداشت و گفتم پست کنن. همینجا هم من اشتباه کرده بودم اینو از دیجیکالا خریدم چون بیخودی سه چهار روز اضافه صبر می کردم ولی حالا که تا اینجا پیش اومده بودم و ادامه دادم.

مشکل اصلی وقتی بود که بسته رسید. کابلی که فرستاده بودن توی یه کیسه مشکی بسته بندی شده بود و یک نفر با ماژیگ روش نوشته بود «۴۰ متر cat6» در حالی که روی کابل چاپ شده بود «cat5» و حتی برای یه کابل cat5 هم کیفیت خیلی پایین بود. در مورد ۴۰ متر بودنش نظری ندارم اما از ظاهر که اصلا به نظر نمی رسید کابل چهل متر باشه.

به دیجیکالا زنگ زدم و یک روز تنظیم کردن که توش بیان و کالا رو پس بگیرن و من دو روز دیگه صبر کردم تا یکی کالا رو پس گرفت و بعد از ۳ روز دیگه هم که گذشت یه اسمس اومد که پولی که اول داده بودم به حسابم واریز شده. به همین سادگی.

مشکلش کجاست؟

اصل ماجرای خرید از دیجیکالا سرعت و اطمینان بود. الان سرعت که نیست و اطمینان هم که اصلا نیست وقتی فروشنده ها می تونن هر چیزی آگهی کنن و هر چیز دیگه ای بفرستن. الان ۲ هفته از زمان خریده گذشته و من هنوز کابلی که می شد یک روزه با پیک تحویل بگیرم رو ندارم.
اگر من به خاطر ناآگاهی یا بی دقتی یا عجله، همین کابل رو بر می داشتم، فروشنده کابل ارزون رو به قیمت کابل گرون فروخته بود. اگر هم مثل الان بر می گردونم که خب فروشنده هیچ ضرری نکرده و پول رو پس داده و کابلش رو گرفته. در واقع این می تونه یک بیزنس برای فروشنده ای دروغگو باشه که با خودش می گه «جنس ارزون رو به قیمت گرون می فرستم، اگر پیگیری کردن خب پولشون رو پس می دم و می رم سراغ نفر بعدی». انتظار می ره دیجیکالا با چنین مواردی برخورد کنه.
اگر می پرسین «چرا هنوز از دیجی‌کالا می‌خری؟» باید بگم دلیلش اینه که هنوز انتظار دارم سریعتر و امن تر جنسم رو تحویل بگیرم و اگر مشکل داشت راحت پس بدم ولی منطقا خریدها هی محدودتر و محدودتر به مواردی می شه که موارد بالا توش با معنا باشه. یعنی کمتر و کمتر.

از وبلاگ جادی

بله متاسفانه من هم این موارد رو از دوستانم شنیدم . من هم خرید از دیجی کالا رو دوست دارم . امیدوارم نظارت بیشتری بشه !
من تقریبا دیگه ازش خرید نمی کنم. یا از سایت های دیگه می خرم یا حضوری.
اولین بار و دفعه‌های بعدی که از دیجی‌کالا خرید کردم همین سرعت ارسال و امنیت خرید بود که توجهم رو جلب کرد. همون اولین‌بار پیکشون کلی پیگیری کرد تا کالا به دست خودم برسه.
اینجا محصولات و کالا‌های پستی اول می‌رن دبیرخونه بعد به دست ما می‌رسن ولی پیک دیجی کالا قبول نکرد و با نگهبانی صحبت کرد و اومد دم در خوابگاه به خودم تحویلش داد.
خب این خیلی خوب بود. یک‌جور اعتماد بهشون شکل گرفت...
من خیلی وقته که ازشون خرید نکردم اما اگر از این موارد فاصله بگیرن که خیلی بد می‌شه اوضاع! امیدوارم که رفع شه مواردی که تو این پست گفته شده...
تجربه یک سال گذشته نشون میده که رفع نشده و گویا نخواهد شد
خوب این یعنی اینکه دیگه فکر هرید از دیجی کلا هم نکنیم
دقیقا
من اون سری واسه تولد یه بنده خدایی از دیجی کالا خرید کردم و خب 4 روز بعد از تولد طرف بسته رسید :|
بسته ای که خیلی اگه میخواست طول بکشه باید 3 روزه میرسید(چون به هرحال بار اول نبود که اینترنتی یه چیزی رو سفارش میدادم), 8 روزه رسید :/
آره... الان پیش‌فرض روی چهار - پنج روز طول میکشه... و من بخوام یه هفته بعد یه چیزی رو بخرم، یا باید اونقدر ارزون‌تر باشه که به خاطرش صبر کنم یا واقعا وسیله اصلا ضروری نباشه و بتونم یه هفته منتظرش بمونم.
شنبه ۲ شهریور ۹۸ , ۱۵:۵۲ مجتبی اسمعیل زاده
دیجی کالا یک واسطه است.مشکل از سلر ها هست که از اسم دیجی کالا سو استفاده می کنن.البته قبلا که بامیلو فعالیت میکرد دیجی کالا فقط کالاهای اصل میفروخت اما بعد از تعطیل شدن بامیلو کالا های غیر اصل هم میفروشه.کلا اگر بگردین میتونین کالاهای خوب و ساخت داخل رو پیدا کنین و مستقیم از فروشنده اش خرید کنین
دقیقا مشکل همینه... از وقتی مارکت‌پلیس شده اینجوری گند خورده به همه چی. 
و اینکه الان تقربباً هشتاد - بیست فروشنده های متفرقه دارن اونجا وسایلشون رو میفروشن و رسماً اعتبار ده ساله دیجی کالا رو دارن نابود میکنن.
باید یه تفکیکی بین مارکت‌پلیس‌ها و اصلی‌ها ایجاد کنه... هم ارسالشون الان گیر داره، هم ضمانت اصالت کالا.
یکم که خوندم میخواستم اعتراض کنم که دیدم منبع زدین :/
:)) به چی اعتراض کنید؟
من اولین خریدم از دیجی‌کالا سال 93 دوربین عکاسی‌م بود! ولی حالا دیگه در حد ضرورت خرید می‌کنیم ...
برای ما اهوازیا با این هوای داغ، همچنان خرید اینترنتی بهترین‌ گزینه‌س...
منم همچنان موافق خرید اینترنتی ام؛ اما دیجی کالا از لیست سایت هام خارج شده
تازه شماها تهرانی هستید، این همه دیر میرسه! ماها که احتمالا یک ماه باید در نظر بگیریم!
عملاً روی ارسالش نمیشه حساب کرد.
@ آقای مجتبی اسمعیل زاده
بنظرتون واژه ی فروشنده موردی داره یا مفهوم فروش رو نمی تونه برسونه که یه کلمه ی سه حرفی می نویسید که آدم دو بار فقط کامنت رو بخونه بفهمه منظورتون همون فروشنده است؟ 🤔😑



@ آقای میم. صاد.
میشه بگید پلیس مارکت چیه؟
منظور آقای اسمعیل زاده از سیل، Sale به معنای فروش هست. بد ه که عادت کنیم انگلیسی کلمات رو استفاده کنیم.
...
مارکت پلیس؛ یعنی به زبان ساده: دلالی! / فروشنده دیگه خودش جنس‌ها رو نمیخره و توی انبارش نگه‌داری نمیکنه. اگر از سایت فروشی اتفاق افتاد، به تامین کننده میگه که کالا رو بهش بده و بعد به دست مردم برسونه. / این وسط چون هم جنس دست خودش نیست، کالا دیر میرسه. و چون جنس رو خودش ندیده، احتمال تحویل کالای تقلبی یا معیوب یا مشکل‌دار خیلی زیاد میشه
اسکی :0
:))
من یه مدت تو این فکر بودم که تولیداتمو با دیجی کالا بفروشم. اما تو شرایطش نوشته بود باید اول محصولتونو بفرستید به خود دیجی کالا و بسته بندیتونم خیلی خوب باشه. که من دیدم دو تا هزینه پست میخوره به محصول بی خیال شدم.
کلا منظورم اینه که محصول اول میره دیجی کالا بررسی میشه مثلا.
آره... ولی یک میلیون نوع محصول بررسیش حتما خطای بالایی داره
منم خرید اینترنتی گزینه اولم هست. مشکل سرعت واقعا جدیه.
اما فروشنده‌ها رو به نظرم باید سازوکار رو اصلاح کنه. یعنی مثلا این قضیه نمره دادن به فروشنده‌ها رو جدی‌تر کنه که فروشنده‌های ضعیف و دروغگو زودتر حذف بشن. حتی اجباری کنه نظر به فروشنده‌ها رو. یا به قول خودت برخورد کنه با کسی که اشتباه نکرده یه بار و دروغ میگه مداوم.
الان خرید اینستاگرامی راحتتره؛ چون همون پول هشت تومن دیجی کالا رو می گیره، اما همون روز با پیک میاره
سلام
آخرین باری که ازشون خرید کردم برام تعیین روز زده بود، چون تو دنیای مجاز بهشون اعتماد داشتم و دور اطرافم اون کالا نبود، مجبور شدم نزدیک به دو هفته صبر کنم. کلاً خیلی سختش کردن
آره... ولی من یادمه سال 95، صبح قبل 11 سفارش ثبت میکردی، کالا ساعت دو تحویل میشد. من برای یه برنامه زنده، همین شکلی تبلت خریدم :))
سلام
اولین باره اینجا کامنت (همان نظر) می نویسم، اما خیلی وقته اینجا رو میخونم. دیجی کالا شود سبب کامنت اگر خدا خواهد!
من هم از مشتری های پر و پا قرص دیجی کالا بودم، اما تو خریدهای اخیر کمی اذیتم کردن و خیلی وقته سراغشون نرفتم، البته این دوری موقتیه و دوباره سراغش خواهم رفت :) تمام مواردی که گفتید رو قبول دارم و حتی تجربه کردم!
من امیدوارم که دیجی کالا خیلی زود مشکلات فعلی رو برطرف کنه. واقعا حیفه...
طراحی: عرفان قدرت گرفته از بیان